Siem Reap en Tonle Sap

23 september 2014 - Krong Siem Reap, Cambodja

Na 3 dagen tempels zijn we weer even op adem gekomen en hebben we Siem Reap zelf ook bezocht. Siem Reap is een klein stadje dat helemaal gericht is op Angkor Wat. Veel is er niet te zien, maar het heeft wel een leuk centrum met veel restaurantjes en natuurlijk marktjes met souvenirs.
In principe hoef je niet na te denken hoe je weer terug naar je hotel komt, want de TukTuk drivers staan voor het restaurant te wachten totdat je klaar bent met je eten om je vervolgens met z'n allen te bestormen. Vervolgens zeggen ze (uiteraard) allemaal dat ze weten waar het hotel is, wat de eerste keer dan ook resulteert in een lange rit door het stadje, waarbij de TukTuk driver verschillende keren de weg naar het hotel moest vragen....dat ritje zal toch niet echt winstgevend voor hem zijn geweest ;-)
Na de 'rustdag' zijn we verder gegaan met onze tempeltocht. Het gevaar van tempelmoeheid lag natuurlijk op de loer, maar de tempels zijn zo afwisselend dat dat gelukkig niet gebeurde. We hebben achtereenvolgens de Preah Khan (de vader tempel met veel leuke doorkijkjes), Neak Pean (midden in het moeras), Ta Som (die wel wat lijkt om de tempel van de Tomb raider) en Pre Rup (met een mooi uitzicht over het oerwoud) bezocht.
Aan het eind van de dag zijn we weer naar Angkor Wat gegaan om daar nog een mooie Sunset te zien.
De laatste dag in Siem Reap hebben we nog een tripje gemaakt naar Tonle Sap, dit meer wordt tijdens de regentijd bijna 10x groter en is dan het grootste zoetwatermeer in Zuidoost-Azië. Bij Tonle Sap kwamen we aan bij een vissersdorpje  met de typische huisjes op palen in het water. Opvallend was hier de armoede. We zijn daar Phnom Krom opgelopen. Dit is een heuvel met een tempel en een uitzicht op het meer. Veel picknickende Cambodjanen kwamen hier voor de zonsondergang. Zij keken vol interesse en verbazing naar ons en vonden het erg leuk om "hallo" te durven zeggen en een "hallo" van ons terug te krijgen ;-).