Sihanoukville en Koh Rong Island

26 september 2014 - Sihanoukville, Cambodja

Na de nachtbus van Siem Reap naar Phnom Penh, waar we om 5 uur in de morgen aankwamen, moesten we nog 3 uurtjes wachten in Phnom Penh om vervolgens de dagbus naar Sihanoukville te pakken. Sihanoukville is een leuk badplaatsje, maar wel erg ingespeeld op het toerisme. Zodra je het strand op stapt, heb je meteen 5/6 verkopers om je heen staan. Als je dan niets wilt kopen, zijn ze meteen helemaal verbolgen. Ons Cambodjaans is (nog) niet zo goed, maar je hebt het idee dat je zelfs uitgescholden wordt. Gelukkig heb je ook wel rustige stukken strand, waar we genoten hebben van het fantastische weer en de vele krabben die holletjes maken in het zand. Helaas ook wel erg veel afval op het strand en je moet niet verbaasd zijn als er iemand voor je neus afval weggooit. 's Avonds zijn er veel leuke eettentjes op het strand met kaarsjes, vuurwerk (wat je op het strand kunt kopen) en relaxte stoeltjes. Na een paar (noodzakelijke) rustdagen zijn we naar Koh Rong Island gegaan. We hebben hier nog bijna geen regen gehad (terwijl het toch het regenseizoen is) maar toen we onderweg waren naar de boot kwam het met bakken naar beneden. Zo erg dat we zelfs nog even moest wachten voordat we de boot op konden. Gelukkig hebben we op het eiland alleen maar zon gehad. Ons 'Palm Beach Bungalow resort" was idyllisch maar ook erg basic. Geen airco, alleen stroom tussen 18 en 23 uur, alleen koud water en een 'open' hutje. Dat wil dus zeggen dat alle lokale fauna zich ook mede-eigenaar van de hut voelde. Gelukkig deed de natuur z'n werk zodat de ratten gepakt werden door de aanwezige katten en er daardoor ook minder slangen waren. Mochten er dan toch slangen zijn (die we ook gezien hebben), dan werden die gepakt door de gekko's (elk hutje had z'n eigen familie...en dan praten we niet over zo'n lief klein gekkootje). De spinnen en muggen en ander ongedierte laten we dan nog meer even achterwege ;-). We hebben in ieder geval nog dagelijks profijt van jeukende bultjes ;-). Ons 'resort' werd overigens gerund door een Nederlander (wat wij van te voren niet wisten). Een hele bijzondere Amsterdammer die een soort van 'onderkoning' van de Nederlandse onderwereld blijkt te zijn geweest. Dat stak hij ook niet onder stoelen of banken, want hij kwam regelmatig met een boek aan zetten van Cor van Hout die een vriend van hem was geweest. In dat boek staat zijn naam namelijk ook (dat wil zeggen, een regel). Verder was Holleeder maar een sukkel en Peter R de Vries ook :-). Overigens kwam hij regelmatig met hetzelfde verhaal/boek aanzetten omdat hij rond een uur of 12 al minstens 4 biertjes had gedronken ;-). Maar ook al dacht hij dat Sander een politie agent was (paranoia had zijn intrede ook al gedaan) hebben we regelmatig met hem zitten kletsen (soms ook ongevraagd) zoals die keer dat hij gehoord had dat hij vader werd van zijn Cambodjaanse vriendin die hij al 3 maanden kende :-). Maar het was verder erg relaxed en mooi daar, we zijn nog gaan kayaken en wandelen naar een vissersdorpje verderop (een stuk leuker om zoiets te zien zonder andere toeristen) en 's nachts gaan zwemmen om het fluorescerende plankton te kunnen zien (helaas hebben we daar geen foto van).