Kampot en Phnom Penh

1 oktober 2014 - Kâmpôt, Cambodja

Na ons back to basic avontuur op Koh Rong, zijn we (op advies) samen met wat andere toeristen die we ontmoet hadden op Koh Rong, naar Kampot gegaan. We hadden Sihanoukville wel gezien en voordat we naar het drukke Phnom Penh moesten, wilden we nog wel even wat anders zien. Kampot is een rustig dorpje richting de Vietnamese grens. We hadden snel een hotel uitgezocht en kwamen uit bij Villa Vedici....klinkt Italiaans, maar bleek wederom een Nederlandse eigenaar te hebben!!!
Kampot ligt aan de rivier 'Kampong Bay River' en vanuit het hotel hadden we een fantastische Sunset over de rivier met Bokor Hill op de achtergrond.
De volgende dag zijn we gaan kayaken op de rivier. Het was verbazingwekkend rustig en heerlijk om met oerwoudgeluiden op de achtergrond door het stille water te varen.
We zijn 's middags nog een rondje gaan fietsen in de omgeving......alhoewel dat geen rondje maar een hoefijzer bleek te zijn omdat het beloofde pontje helemaal niet ging (vanwege het laagseizoen). Volgens de Nederlandse eigenaar (die ons dat had aanbevolen) kwam dat toch echt omdat we geen Cambodjaans spraken.....duuuhhhhhh!!!! Maar het was erg leuk om daar rond te fietsen omdat je het echte Cambodjaanse leven kon zien.

De volgende ochtend zijn we met de bus naar Phnom Penh gegaan. Phnom Penh was weer van een hele andere orde. Erg druk, maar ook veel te zien. Bij aankomst hebben we het Royal Palace bezocht....en dit keer met gids. Dan wordt zo'n paleis toch een stuk interessanter :-).
De volgende dag met de TukTuk naar de Killing Fields was ook een belevenis op zich. Phnom Penh heeft wat problemen met de infrastructuur door de enorme groei, wat tot uiting komt in wegwerkzaamheden op onmogelijke manieren die tot enorme files leiden. Bovendien lijkt het in Cambodja alsof afslaand verkeer voorrang heeft, dus enige logica en/of doorstroming ontbreekt ;-).
De Killing Fields waren echt heel indrukwekkend. Er is een audiotour (in het Nederlands!) die alle achtergronden vertelt. Onvoorstelbaar dat er 3 miljoen van de 8 miljoen inwoners zijn vermoord in ongeveer 3 jaar tijd. En dan ook de manier waarop........ samengevat: kogels kosten geld dus werd er creatief gebruik gemaakt van alles wat er voor handen was, gruwelijk. We zullen jullie de details besparen, maar het heeft ons o.a. heel wat kippenvel en emotionele momenten bezorgd.
Daarna zijn we ook naar de gevangenis (Tuol Sleng Museum) geweest waar duizenden foto's hangen van de mensen die daar zijn gemarteld en meestal ook vermoord.
Behoorlijk indrukwekkend en verdrietig allemaal, maar een absolute must-see als je ooit naar Cambodja gaat!
Na het noodzakelijke shoppen op de "Russian market" zat ons verblijf in Cambodja er al weer op :-(....

Cambodja was echt fantastisch! Het heeft onze verwachtingen overtroffen en we hadden het gevoel dat we nog meer dingen hadden willen zien (misschien moeten we nog wel een keertje terug ;-))
Cambodja is niet alleen Angkor Wat, de mensen zijn heel erg vriendelijk en het is (nog net) niet verpest door het massa-toerisme. Als je net buiten de toeristengebieden komt zie je wel echt dat het een derdewereldland is en dat hier nog veel werk verricht moet worden. Het afval ligt er overal en je krijgt ook het idee dat door het schrikbewind van Pol Pot de bevolking aan intelligentie heeft ingeleverd. Maar de glimlach blijft :-)!
Op naar China!