Kinderen in Cambodja

3 oktober 2014

Terwijl we inmiddels al mooie nieuwe ervaringen in China aan het beleven zijn, gaan we ook nog even door met het plaatsen van de mooiste verzamelingen foto's van Cambodja. Dit keer met het onderwerp: kinderen :-)

Gegiechel

Cambodja is een prachtig land, maar er bestaat ook erg veel armoede. Het is soms schrijnend om te zien hoe sommige kinderen moeten werken, terwijl anderen gewoon kind kunnen zijn en het net als bij ons leuk vinden om "keukentje" te spelen, op boomwortels te klimmen of kattenkwaad uit te halen. Bijvoorbeeld door in de vijver voor de Angkor Wat in een bootje te gaan varen, dat half zinkend is, waardoor 1 van de jongetjes telkens water aan het scheppen is ;-) Waarschijnlijk kan geen van de kinderen zwemmen.

Fruitverkoop bij de tempels   "Keukentje" spelen   Springen op de boomwortels   Hoe ver zullen ze komen?

Gelukkig is er vaak een soort tussenvorm, waarbij kinderen al spelend toch aan het werk zijn. Zo zagen we in een vissersdorpje een tuin bezaaid met blikjes, waar verschillende kinderen mee aan het spelen waren, zo dachten we in eerste instantie. Een meisje was blikjes aan het stapelen alsof het blokken waren. Een heel klein jongetje gooide ze weg, omdat het zo'n leuk geluid maakte. Totdat we een iets ouder jongetje een flinke bijl omhoog zagen houden en we door hadden dat het de bedoeling was dat alle blikjes plat geslagen werden, zodat de ouders het konden inleveren tegen geld. Later was ook het meisje, dat eerst nog een toren aan het bouwen was, de blikjes plat aan het slaan met een steen.

Alsof het blokken zijn   Spelen met een bijl?   Als dat maar goed gaat....

Afval is een groot probleem in Azie, vooral het weg gooien ervan op alle mogelijke plekken :-( Al bestaat er in de meeste Aziatische landen toch ook een soort van recyclesysteem, waarbij vooral vrouwtjes, maar ook kinderen, plastic flesjes, blikjes en papier verzamelen, omdat ze daar wat geld voor kunnen krijgen.

Op de trap omhoog naar een tempel werden we ineens ingehaald door wat wij "schoffies" noemden, allen met een paar lege plastic zakjes in de hand. We hadden al meer van dit soort jongetjes gezien, waarvan sommigen je dan met grote ogen aanstaren, alsof we van een andere planeet komen, maar deze hadden zoveel haast, waarschijnlijk deden ze wie het eerste boven was, dat ze ons niet opmerkten. In de haast liet de kleinste nog zijn zakjes vallen, die weer opgepakt werden door een ander.

Wie het eerste boven is!

Al snel was voor ons duidelijk wat hun doel was: de plastic flesjes, die achter gelaten werden door de picknickende Cambodjanen boven op de heuvel.
Boven kwamen we ook nog een meisje tegen die haar "plastic waar" bewaakte en een ander jongetje dat passeerde met een "flinke buit".

Bewaken van de buit   Flinke buit!

Dat afval gewoon als speelgoed wordt gebruikt, zagen we ook vaak.
Gillende, lachende kinderen, die naar ons idee midden tussen het afval woonden op een woonboot in smerig water, kwamen aanrennen met blikjes en flessen en begonnen vol enthousiasme aan hun spel.

Wat een plezier   Weinig nodig om te kunnen spelen...

Ander "werk" dat kinderen vaak doen is vissen. Op verschillende plekken zagen we kinderen, zowel jongens als meisjes, staan met een draad in de hand, voorover gebogen en geconcentreerd over het water turend. Of jongetjes die onder de brug schelpjes kapot sloegen met een steen, omdat de inhoud eetbaar is.

Vroeg aan het vissen   Turend over het water   Concentratie   Beet!   Op zoek naar de inhoud

In principe brengen alle mannen een bepaalde periode door in het klooster als monnik, meestal is dat na hun schoolperiode, voordat ze aan hun carriere beginnen. De jongens op deze foto leken echter nog wel erg jong.

Jong het klooster in

Vaak moeten oudere broers of zussen passen op hun jongere zusje of broertje en sjouwen ze overdag een beetje met elkaar rond, terwijl vader of moeder gewoon aan het werk zijn.

Oppas   Onderonsje

Gelukkig is de luier nog niet overal in gebruik, want dat zou een nog grotere afvalberg betekenen, en laten ze de kinderen, vooral in de dorpjes, op een andere manier zindelijk worden. 1 mooi voorbeeld kregen we daarvan te zien toen we een brug over staken en er opeens precies voor ons een jongetje neerhurkte en ons aanstaarde. Eerst dachten we nog dat hij gewoon moe was en niet verder wilde lopen, pas toen de foto was gemaakt zagen we dat hij daar rustig zat te plassen! Tja, als je moet dan moet je ;-)

Als je moet...   "Wat zien we daar lopen?"

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl